|  
                 
              Zeer geachte aanwezigen, 
               Zes mei, om half zes - dat is sinds 2002 een historisch tijdstip 
                in Nederland. En het is misschien daarom wel een heel geschikt 
                tijdstip om u een belangrijke tip te geven. U moet zo snel mogelijk 
                De Nieuwe Fiets lezen, het debuut van Dirk Jan Roeleven. Ik heb 
                het het afgelopen etmaal in één ruk uitgelezen. 
              Om te beginnen is het een bijzonder leerzaam boek. Zo heb ik 
                nooit geweten wat de betekenis was van de naam van zelfbedieningsfirma 
                De Spar. Het blijkt het motto te zijn van de inkoopcombinatie: 
                Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig. Zou 
                ook een mooi motto voor de publieke omroep zijn, trouwens. 
              Verder is het een boek waarin de liefde tussen een man en zijn 
                fiets mooier wordt beschreven dan ooit. U kent het verhaal. Dirk 
                Jan belooft een Italiaanse fietsenmaker, die hem matst met een 
                riempje van een toeclip, terug te komen, een fiets bij hem te 
                kopen en die over de Alpen naar Nederland te rijden. Hij lost 
                die belofte twaalf jaar later in.  
              De Nieuwe Fiets is het reisverslag. En het verhaal van een liefde 
                op het eerste gezicht. Hoor wat hij schrijft als het doek over 
                de fiets wordt opgetrokken: "Ik tril op mijn benen. Zie roder 
                rood en zwarter zwart dan ik ooit op een fietsframe heb zien glimmen. 
                Wat een heftige fiets. Wat een schoonheid. Zwijgend kijk ik naar 
                het vurige kunstwerk. Zwarte stierenkop die fel naar achteren 
                wegloopt. Zwarte banden met rode bies. Nerveus Italiaans zadeltje." 
              Het is echte liefde, inclusief koosnaampjes als 'rossonero'. 
                Als de geliefden voor het eerst samen zijn, uitgezwaaid door de 
                fietsenmaker, gaat de auteur over in de eerste persoon meervoud. 
                "We wandelen eerst een stukje door het dorp, de nieuwe fiets 
                losjes aan mijn hand. Ik bekijk hem nog eens rustig, alleen op 
                het dorpsplein, in daglicht. Voel de stang, laat de vingers over 
                de nieuwe lak glijden." Geen wonder dat we de volgende bladzijde 
                meemaken dat de fiets in de rooms-katholieke kerk van het plaatsje 
                Dronero gezegend wordt, de auteur sprenkelt, in het aangezicht 
                van Jezus en Maria, water op de glimmende lak.   
              Die ware liefde blijft zo de hele reis voelbaar, en wordt nergens 
                klef. Op elke stop is de eerste zorg: waar mag Dirk Jan zijn fiets 
                neerzetten? Op de hotelkamer, of in de wijnkelder, of in de schuur 
                in het stro. Gelukkig, elke morgen staat-ie er nog. En als de 
                eigenaar in gesprek komt met een opschepperige macho, met een 
                peperdure fiets van carbon die maar zeven kilo weegt, volgt een 
                van de mooiste zinnen van het boek: "Ik streel onder de tafel 
                de achtervork van mijn rossonero."  
              Over de liefde gaat dit boek dus, en ook over de dood. Want de 
                auteur gebruikt die idiote fietstocht van Italië naar Nederland 
                vooral om de tragische gebeurtenissen in zijn leven te overdenken. 
                Het wordt een aanklacht tegen de dood, tegen de dood door kanker 
                vooral. De dood van vader Theo, wie het niet vergund was om zijn 
                dromen te vervullen, en die door zijn vroege overlijden zoveel 
                moois gemist heeft. Vader Theo heeft in dit boek een monument 
                gekregen - opgericht door zijn zoon, die het in tranen moet hebben 
                geschreven. 
              Ik ken Dirk Jan al even, maar ik sta verbaasd. Hij kan prachtige 
                films maken, of ze nu over Louis van Gaal, Pim Fortuyn, Michael 
                Boogerd of Willem Wilmink gaan - ze raken altijd de kern en ze 
                slepen de kijker mee. Hij heeft met zijn inspirerende manier van 
                coaching de serie Andere Tijden Sport gemaakt tot een van de successen 
                van het televisiejaar 2008. En nu schrijft hij een boek dat niet 
                alleen ontroert, maar ook getuigt van een bijzonder observatievermogen 
                en een zeldzaam economisch taalgebruik. Hier mijn favoriete alinea 
                uit het boek, als hij ergens op de Ballon d'Alsace omhoog fietst 
                en in noodweer in een soort wielerextase raakt:"Mijn geest 
                neemt de macht over. Het lichaam volgt zonder protest. Draaien, 
                malen, ademen, tellen. Cadans, in trance. Loom en onverschillig. 
                Geen diepe gedachte komt boven. Alles is primair. Een rode fiets, 
                zwart nat asfalt, snoeiharde wind, ijzige kou, blauwe benen, riviertjes 
                van regenwater, zware rugzak, zeiknatte schoenen, verrimpelde 
                voeten. C'est tout."  
              Dirk Jan is, kortom, een multitalent. In films maken, in schrijven 
                en ook nog in sociale vaardigheden. Dat laatste weet iedereen 
                die met hem gewerkt heeft, of die zijn vriendschap heeft genoten. 
                Het moet haast wel in de genen zitten. Ik zie het vaker in mijn 
                omgeving, de echte uitblinkers zijn kinderen van middenstanders. 
                De boekhouding én de verkoop. Het personeel begeleiden 
                én zelf meewerken. Scherp inkopen én de reclamefolder 
                bedenken. Niet alléén maar talent, ze moeten er 
                ook heel hard voor werken, en dat kunnen ze ook, dat is ze voorgedaan. 
              Daarom kijkt vandaag vader Theo tevreden op ons neer, ik denk 
                dat hij glundert. Een wolkje verder zitten Steven, Mariska en 
                Els te grijnzen - voor hen is het geen verrassing, zij wisten 
                al lang wat Dirk Jan allemaal kan.  
              Ik dank u. 
              Ad van Liempt 
                
              De Engeltjeskamer van uitgeverij LJ Veen, Herengracht 481, Amsterdam, 
                6 mei 2009, 18.18 uur 
         |